• http://correuweb.insramoncasas.cat
  • iesramoncasas@xtec.cat

Matemàtiques

PRESENTACIÓ

MISSIÓ, VISIÓ I VALORS

Les matemàtiques les expliquem des d’un punt de vista àgil i competencial, motivant als nostres alumnes per tal que gaudeixin de la matèria.

Ens basem en la resolució de problemes com a eina per a millorar els nostres resultats i amb l’objectiu de preparar als nostres alumnes a resoldre problemes de la vida quotidiana.

Dediquem una de les quatre hores que fem a la setmana a la resolució de problemes fomentant el treball en grup i cooperatiu.

Per complementar el nostre ensenyament , hi participem en concursos matemàtics com , les Proves Cangur i la Fotografia Matemàtica, i oferim un taller de construcció de cossos geomètrics . Cada dos anys celebrem la Gimcamàtica.

Treballem una matemàtica àmplia bassada en les competències matemàtiques i la transversalitat amb altres àrees.

Atenem la diversitat a totes les aules i nivells, ja que tenim el recurs de cada dos grups desdoblar en tres, de manera que la ratio per grup disminueix i es pot atendre a l’alumnat de manera més individualitzada. Els grups són heterogenis.

departament

MATÈRIES

MATÈRIES IMPARTIDES

El departament de matemàtiques de l’institut Ramon Casas i Carbó imparteix classes de matemàtiques als alumnes d’ESO de manera obligatòria i al Batxillerat de vies Tecnològic, Científic i Ciències Socials.

En els nivells d’ESO es fan 3h per setmana a 1r ESO i 4 hores setmanals a la resta de nivells.

TREBALL DE RECERCA

Departament de Matemàtiques

Propostes de treballs de recerca

Curs 2015-2016

Matemàtica Recreativa:

Esbrinar quin tipus d’activitats matemàtiques es donen en un entorn de recreacions matemàtiques, veure els tipus de coneixement i habilitats matemàtiques que aporten els entorns de les recreacions matemàtiques ( trencaclosques matemàtics, problemes geomètrics, problemes de pensar…)

Aquest tipus de problemes interessen a una part de la societat que no són necessàriament matemàtics professionals. Qui va començar, a qui li interessa, quina és la tipologia actual d’aquests problemes, on es poden trobar,…

Música i matemàtiques

Establir una relació entre la música i les matemàtiques i explicar el perquè d’aquesta relació. Que té a veure Pitàgores amb la música? Que és la música de les esferes? Perquè hi ha 12 notes per octava? Quines proporcions matemàtiques es fan servir en les composicions musicals? Quines parts del cervell s’activen al fer música? Són les mateixes connexions neurològiques al fer matemàtiques?

Sistemes electorals i teoria del vot

Diferents mètodes electorals i d’assignació d’escons (llei d’Hondt… ). Classificació, característiques i aplicació en diferents països i sistemes democràtics.

Formes geomètriques a l’arquitectura gaudiniana

Poliedres, superfícies reglades, … Característiques, propietats tècniques i aplicació en les diferents obres de Gaudí.

Fractals

Conèixer que és un fractal, la geometria del fractal, els algoritmes recursius .On els podem trobar: a l’art, a la natura, arquitectura… Gràcies a aquestes formes geomètriques molts artistes, pintors s’han inspirat per fer la seva obra. Com l’utilitzaven el món àrab: La Alhambra de Granada.

El nombre phi, nombre auri

Definició i orígen d’aquest nombre. El triangle, quadrat i pentàgon auri ( construccions amb regla i compàs). La succeció de Fibbonacci i el nombre auri.Aplicacions a l’art, l’arquitectura, la natura, ….

ENLLAÇOS

Proves cangur: www.cangur.org

Fotografia matemàtica ABEAM : www.fotografiamatematica.cat

ABEAM: www.abeam.feemcat.org

ACTIVITATS SINGULARS

LA FOTOGRAFIA MATEMÀTICA

Ens agrada tenir bon gust per les matemàtiques i per això engresquem als nostres alumnes en participar al concurs de Fotografia Matemàtica.

Es tracta de fixar-nos en el nostre entorn i trobar les matemàtiques.. fer una fotografia de contingut matemàtic. Fotografies on es puguin observar elements diversos relacionats amb les Matemàtiques (formes geomètriques en edificis, objectes quotidians, elements de la natura, nombres…).

L’objectiu es reconèixer la presència de les Matemàtiques en la vida quotidiana sota diferents aspectes: geomètric, numèric… Posar en relleu la interdisciplinarietat de les Matemàtiques, i la seva relació amb el món de l’Art i de la Fotografia.

Hi participen tots els alumnes de 2n i 4t d’ESO. La resta de cursos, docents i personal del Pas també estan convidats a participar. Cada edició les fotografies guanyadores per categories del nostre centre hi participen en el concurs de fotografia matemàtica convocat per l’ABEAM a més, del premi atorgat per l’institut a la Festa de Sant Jordi.

4t ESO. 1R PREMI 2014

Autora: Anna Seminario. TÍTOL : Simetria Natural

ESO34_Simetrai Natural


1r ESO. 1R PREMI  2014

Autora: Amara Doblado. TÍTOL : Paral.leles Apilades

ESO12_Paral.leles Aplilades


INTERSECCIÓ DE PARACTIVITATS SINGULARS – CONCURSOS MATEMÀTICS AL.LELES DE FUSTA 4 ESO 14-15


LIMIT A L’INFINIT DE QUADRATS 2 ESO 14-15

successió decreixent de quadrats


PROVES CANGUR

Logo Cangur

Des de fa molts anys el nostre institut participa en les Proves Cangur. Hi participen els alumnes de 3r, 4t ESO i 1r i 2n de Batxillerat. És una activitat que té per finalitat fonamentar el gust per la resolució de problemes. Està organitzada per la Societat Catalana de Matemàtiques, filial a l’Institut d’Estudis Catalans. L’alumne ha de respondre 40 reptes matemàtics de dificultat creixent, en 1h i quart. Participen més de 80000 alumnes de tot Catalunya, Balears i Comunitat Valenciana.

Aquest any, com a novetat, també s’incorpora també als 1rs i 2ns d’ESO.

http://www.cangur.org/cangur/cang2016/

TALLER DE CONSTRUCCIÓ DE POLIEDRES

Realitzem i organitzem un taller de construcció de políedres destinat als alumnes de 2n d’ESO.

Cada alumne ha d’escollir mínim un cos geomètric d’entre 24 poliedres.

Un cop escollit, ha de fer la construcció:

  • fer els polígons de les cares
  • retallar-les
  • decorar-les
  • fer el muntatge amb la tècnica plott

Finalment s’elabora una fitxa tècnica del cos escollit.

Es treballa de manera transversal amb l’àrea de Visual i plàstica.

Vestíbolpoliedres

juny 2017
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« mai    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930